Hírek
Egymásnak feszülnek az autósok és a biztosítók - Mi lesz ebből?
A jövő héten kezdetét veszi az év végi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, de várhatóan az elmúlt évtized legkisebb piaci átrendeződését hozza a biztosítók idei versenye. Úgy fest, az elmúlt három év díjemelkedési trendje is kifulladt.
Nem lesz igazi kampány.
Érdemes nézegetni az alábbi ábrát a biztosítók 2015-ös kgfb-piaci részesedéséről
- egyrészt mert akadozik a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) biztosítónkénti adatközlése, így még az első féléves adatokat sem ismerjük,
- másrészt valószínűleg sem idén, sem jövőre nem változnak jelentősen az erőviszonyok, egyre kisebb a mozgás ugyanis a kötelező biztosítások piacán.
Éveken keresztül az intenzív év végi kötelező biztosítási kampány volt a legnagyobb piacmozgató erő, amely
- egyrészt évről évre a díjak jelentős csökkenését hozta,
- másrészt átrendezte a biztosítók erőviszonyait is.
A hőskorszakhoz képest idén azonban szinte érdektelenségbe fulladhat az év végi hajrá, hiszen:
- a 2010 óta vásárolt, ezért nem január 1-jei biztosítási évfordulóval rendelkező autók immár erős fölényben vannak (ők év közben elosztva válthatnak, de a váltásban nem túl aktívak),
- az elmúlt években megállt a biztosítások díjcsökkenése, így egyre kevésbé van lehetőség szerződésváltással díjat csökkenteni,
- az idén év elején életbe lépett szabályok alapján a biztosítók nem kínálhatnak kedvezőbb díjat új ügyfeleiknek, mint a meglévőknek, ami szintén a váltás ellen szól.
A tavalyi kevesebb mint 200 ezres váltószám után a legnagyobb online alkuszként működő Netrisk.hu is csak 100 ezer körüli váltóra számít az idei kampányban.
A 2015-ös, már ugyancsak mérsékelt habzású kampányban egyébként a K&H-t, a Signalt és az Uniont hozták ki nyertesnek az alkuszok, az MNB által egy időre felfüggesztett KÖBE és a hamarosan a CIG-hez kerülő MKB Biztosító pedig a legnagyobb vesztesek voltak.
Eleget emelkedtek a díjbevételek?
A teljes biztosítási piac mindenesetre jól teljesített, hiszen míg tavaly márciusban 98,2 milliárd forint volt a biztosítók kgfb-állománydíja (vagyis a meglévő szerződésektől ennyi díjbevételt remélhetnek a társaságok), idén március végén már 103,4 milliárd forint. Míg az előző években a biztosítók nem-életbiztosítási díjbevételének 21-27%-át hozta a kgfb, az MNB adatai szerint az idei első félévben már 30% fölött volt az aránya. A 2013-as mélyponthoz képest mintegy ötödével nagyobb ma a biztosítók kgfb-díjbevétele, ami a korábbi veszteségből nyereségbe is fordíthatta egyes biztosítók kgfb-üzletágát.
Érdekes módon a díjbevételek emelkedése mintha kifulladt volna, legalábbis erről hallani alkuszi körökből. A Netrisk.hu adatai szerint 2016 harmadik negyedévében a személygépkocsikra kötött kgfb-szerződések éves átlagdíja 32 000 forint körül volt, ami 21 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért 26 400 forintos összeget, viszont idén év elejéhez képest már csupán néhány százalékkal emelkedett a megrendelt kgfb-szerződések átlagdíjának szintje. A nyilvános piaci statisztikák várhatóan csak néhány hónap múlva támasztják alá vagy cáfolják meg ezt a megállapítást szektorszinten.
Még az átlagdíj emelkedésének megállása sem feltétlenül jelenti a biztosítók díjbevételének a visszaesését, hiszen június végén 16%-kal több kgfb-szerződés volt hatályban Magyarországon (flottákkal együtt), mint 2013 végén, és folyamatosan nő a szerződésállomány a gépjárműállománnyal együtt. Ha nem az ár, akkor a volumen tovább hajthatja felfelé a díjbevételeket.
A biztosítók kgfb-üzletágának megtérülését felfelé segítheti az is, hogy a kárkifizetések mérsékeltebben növekednek a díjbevételeknél, így a kárkifizetés/díjbevétel arány az előző évekhez képest visszaesett már 2014-ben és 2015-ben is. Az idei folyamatokról a teljes éves adatok adnak majd pontos képet, a kgfb-kampány győzteseit és veszteseit pedig év elején hirdethetjük majd ki.
2016.10.27.