Start-R Biztosítási Alkusz Kft.

Startoljon a biztonságra!

"Az erőszak a gyengék végső menedéke."
(Isaac Asimov)
Ajánlatkérés

Tudta-e?

Hárombetűs rövidítések az autóiparban.

Hárombetűs rövidítések az autóiparban.

Új autó vásárlásakor sokan nincsenek tisztában a különböző extrák rövidítésének jelentésével. A gépjármű típusokat az alapfelszereltség részeként folyamatosan új funkciókkal bővítik a gyártók, egyre „okosabb”, biztonságosabb vezetést segítő modelleket hoznak létre.
Ezekben való eligazodást igyekszünk segíteni az alábbiakban.
 

ABC - az Active Body Control rövidítése. A karosszéria dőlését mérséklő, illetve megakadályozó aktív felfüggesztési rendszer. A Mercedes-Benz használja nagyobb modelljeinél.

ABS - blokkolásgátló, az Anti Blocking System rövidítése. A kerekek blokkolását akadályozza meg fékezésnél, rövidítve ezzel a fékúton és javítva az autó irányíthatóságán.

ACC - távolságtartó tempomat, az Adaptive Cruise Control rövidítése. A sebességtartó automata továbbfejlesztett változata, amely tartja az előttünk haladó autótól előre beállított követési távolságot.

AFL - kanyarkövető xenon fényszóró, az Adaptive Forward Lightning rövidítése. A pillanatnyi haladási sebesség és a kormány elfordításának mértéke alapján fordítja a fényszórókat, hogy a vezető sötétben jobban lássa, hova fordul.

Airmatic - légrugózás, a szót a Mercedes-Benz használja. A légrugózás légyege, hogy a futóműben egy gázzal töltött tartály található, amelynek hála könnyebben lehet különböző karakterű csillapításokat állítani.

ASC - a kipörgésgátló, az Anti Slide Control rövidítése. Megakadályozza a hajtott kerekek kipörgését, javítva ezzel az autó irányíthatóságát. Elsősorban rossz tapadási viszonyok esetén jön jól.

ASF - alumínium térhálós karosszéria, az Aluminium Space Frame rövidítése. Az Audi használja.

AFS II. - Adaptív fényszórószabályzás. A világításkapcsolón „Aut” állás van feltüntetve. Automatikus rendszer, több összetevővel. Városi forgalomban 50 km/óra alatti sebességnél a bal oldali fényszórót egy kicsit lefelé. és egy kicsit balra fordítja, ezzel az út bal oldala is megvilágítottá válik anélkül, hogy elvakítaná a szembejövőt. Irányjelző bekapcsolásakor és a kormány elfordításakor az aktuális oldalon felkapcsolja a ködlámpát, ami bevilágít, abba az irányba ahová kanyarodni akarunk. 50 km/ óra és 90 km/óra között a rendszer úgy működik, mint egy hagyományos világítás. 90 km/óra fölött azért, hogy hosszabban lássuk az utat emelni kezdi a fényszóró világítási magasságát, egészen 120 km/óráig. Innen már nem változtat. Az autópálya, vagy az országút kanyarulatát követi a kormány elfordulás irányában,ezért nem hagy holt teret az út jobb oldalán. Esőben az egész világítás rendszert minimálisan lejjebb állítja, hogy elkerülje a vizes úttestről való visszatükröződést. Fényszórómosó berendezéssel szerelik.

ASR - Kipörgés gátló rendszer. Az autó gyorsításakor biztosítja a hajtott kerekek folyamatos tapadását. Ha a kerekekre jutó nyomatékok olyan nagyok, hogy a kerekek megcsúsznak, csökkenti a motor nyomatékát (visszább veszi a gázt), míg a kerekek el nem érik az optimális tapadást. Az autóval egyszerűen el tudunk indulni jeges, havas, sáros, nedves úton is. Az ASR rendszer működését a műszerfalon egy ellenőrző fény mutatja. Manuálisan kikapcsolható.

Autostick - kézzel is kapcsolható automataváltó, a nevet a Chrysler használja. A kézzel is kapcsolható automataváltók esetében a fokozatot nem csak az automatika, hanem a vezető is kiválaszthatja.

AWD - összkerékhajtás, az All Wheel Drive rövidítése. A négykerékhajtás elsősorban terepjárókra jellemző, hiszen rossz útviszonyok között ez elengedhetetlen, illetve egyes nagyteljesítményű autóknál, ahol két kerék már csak bajosan tudja útra vinni a motor erejét.

BA (használják még: BAS) - vészfék-fékasszisztens, a Brake Assist rövidítése. A rendszer felismeri, ha a sofőr vészfékezést hajt végre, ilyenkor pedig a pedálerőtől függetlenül automatikusan aktiválja a legnagyobb elérhető fékhatást.

Bi-xenon - fényszórótípus, amikor a tompított és a távolsági fény is xenon. A xenon egy kékes fényű gázkisüléses izzó, amely a hagyományos halogénizzóknál jobb látási viszonyokat biztosít éjszaka.

BPS - Fékerőnövelés hidraulikus támogatása. Az általunk is ismert úgynevezett „fék elmelegedést” próbálja meg észrevehetetlenné tenni. A lejtőn lefelé történő autózáskor, ha folyamatosan és enyhén fékezünk, pár kilométer után a féket egyre nagyobb erővel kell nyomni, hogy elérjük a szükséges fékhatást. Ezt a folyamatot veszi át tőlünk a BPS, amikor egyre jobban emeli a fékerőt, ugyanolyan pedál lenyomás mellett.

CDI - közös nyomócsöves turbódízel motor, a Common-rail Diesel Injection rövidítése. A Mercedes-Benz használja öngyulladós erőforrásainak megjelölésére.

CGI - közvetlen befecskendezéses benzinmotor, a Charged Gasoline Injection rövidítése. Szintén a Mercedes használja.

Command - fedélzeti számítógép-rendszer, a Mercedes nagyobb autóiban lehet találkozni vele. Többnyire az autó apróbb beállításait, személyre szabását lehet rajta keresztül elvégezni.

Common-rail - közös nyomócsöves dízelmotor.

CVT - fokozatmentes automataváltó, a Continuously Variable Transmission rövidítése. A rendszer lényege, hogy nem különböző átmérőjű fogaskerekek vannak, hanem két kúpkerék egy szíjjal összekötve, az áttétel pedig attól függ, hol tartózkodik éppen ez a szíj a kúpokon. A megoldást a DAF hozta be az autóiparba az 1950-es években, ma az Audi, a Ford, a Honda, a Mini, a Nissan, a Toyota és a General Motors márkáinak egyes modelljeiben találkozhatunk vele.

dCi - a Renault turbódízel motorjainak neve.

DDIS - a Suzuki turbódízel motorjainak neve.

DPF - részecskeszűrő, a Diesel Particulate Filter rövidítése. Működésének eredménye, hogy a dízel motorok működése közben keletkezett koromszemcséket nem engedi a levegőbe.

DOHC - a motorvezérlés egyik fajtája, a Double Overhead Camshaft rövidítése. A betűszó két, felül fekvő vezérműtengelyt takar.

DSC - menetstabilizáló elektronika, a Dynamic Stabilization Control rövidítése. A BMW használja. (Lásd még: ESP)

DSG - duplakuplungos sebességváltó, a Direct Shift Gear rövidítése. A két kuplungnak köszönhetően sokkal rövidebbek a váltási idők, ami elsősorban sportos autóknál lehet komoly fegyvertény. A DSG-vel a Volkswagen konszern autóinál találkozhatunk, de egyre több gyártó fejleszt hasonló elven alapuló szerkezetet.

DSR - Vezetőnek kormányzási javaslatot adó rendszer. Ez egy aktív rendszer, ami elektronikus kormány rásegítéssel rendelkező autóban működik. A veszélyes csúszkálás, kisodródás, oldalra elmozduláskor segít a helyes irányba kormányozni az autót. A rossz irányba kormányzáskor nehezebb a kormánykereket eltekerni, a jó irányban viszont sokkal könnyebb, mint a normális kormányzáskor, ezzel segít megtalálni a helyes kormányzási irányt. Természetesen nem helyettesíti a kormánymozdulatainkat és nem is gátolja meg.

DSTC - a Volvo menetstabilizáló elektronikája (lásd még: ESP).

DTI - befecskendezési rendszer turbódízel motoroknál, a Direct Turbo Injection rövidítése. Az Opel használja, elsősorban régebbi modelljeinél.

Easytronic - az Opel félautomata váltójának neve.

EBD (használják még: EBV) - elektronikus fékerő-elosztó, az Electronic Brake Distribution rövidítése. A rendszer működésének lényege, hogy kerekenként képes változtatni a fékerőt, így rövidítve tovább a fékutat. Elsősorban vegyes tapadású úttesten hasznos.

EDS - Elektronikus differenciálzár. Kedvezőtlen útviszonyok esetén, amikor az egyik hajtott kerék a jégen vagy a sárban megcsúszik, kipörög és emiatt az autó nem tud elindulni, segít azzal, hogy a kereket lefékezi, lehetővé téve a másik keréken a meghajtást. Az EDS önállóan, automatikusan dolgozik.

ESP (használják még többek között: DSC, DSTC, VSA, VSC) - menetstabilizáló elektronika, az Electronic Stability Program rövidítése. A fékek és a motor erejének összehangolásával biztonságosabbá, könnyebben kezelhetővé teszi az autó viselkedését határhelyzetben.

FAP - részecskeszűrő, a Filtre a Particules rövidítése. A dízelmotorok működése közben keletkezett apró koromszemek kiszűrésére szolgál, a rövidítéssel elsősorban a Peugeot autóinál találkozhatunk

Flex rendszer - az Opel ülésvariálási rendszerének neve, melyet jelenleg a Merivánál és a Zafiránál használnak.

FSI - közvetlen befecskendezéses benzinmotor, a Fuel Stratified Injection rövidítése. A jelöléssel a Volkswagen-konszernhez tartozó márkáknál találkozhatunk.

GDI - közvetlen befecskendezéses benzinmotor, a Gasoline Direct Injection rövidítése. Az első ilyen technológiájú, nagy példányszámban készülő motor, melyet 1998-ban mutatott be a Mitsubishi.

HBA - vészfék-asszisztens (lásd: BA), a Fiat-konszern márkáinál találkozhatunk vele.

HDC - lejtmenet-vezérlő, a Hill Descent Control rövidítése. Eredetileg a Land Rover terepjáróinál, majd a BMW SUV-jainál is használják, egy gomb megnyomását követően fix sebességgel viszi le az autót komoly lejtőkön is, a sofőrnek csak kormányoznia kell.

HDi - turbódízel motor, a High Pressure Direct Injection rövidítése. A PSA csoport márkáinál (Citroën és Peugeot) találkozhatunk vele

HHC - Hegymenet asszisztens. Ez a rendszer az emelkedőn való elindulást segíti oly módon, hogy érzékelve az autó ferde állását és azt, hogy elengedjük az üzemi fékpedált még 2mp-ig fékezi az autót, ez az idő elég ahhoz, hogy lábunkat a gázpedálra átrakva el tudjunk indulni. Ezáltal az autó nem gurul vissza a lejtőn. Ezt önmagában nem tudják alkalmazni, csak ESP programmal és automata váltóval.

HEMI - félgömb alakú égésterű motor, az angol hemispheric szóból ered. Eredeti tulajdonosa a Chrysler, 1949 óta használják.

HUD - "műszerfal a szélvédőn", a Head-up Display rövidítése. A vadászrepülőgépekből került át az autógyártásba, manapság elsősorban a Cadillac és a BMW egyes modelljeibe kerül bele.

Hill Holder - visszagurulás-gátló berendezés. Emelkedőn állva a fékről lelépve, de a gázra még nem rátaposva megakadályozza az autó visszagurulását.

Isofix - gyermekülés-rögzítési szabvány, az ilyennel szerelt autókba sokkal könnyebb ilyet szakszerűen elhelyezni, mint a többiekbe.

iDrive - a BMW vezérlőrendszere az autó beállításainak kezelésére. A rendszer a 2002- ben bemutatott 7-es sorozatban debütált és egy viszonylag nagy kijelzőből és egy kis krómgombócból áll, ám a fejlesztések ellenére a mai napig sok kritikát kap bonyolultsága miatt.

IDS - az Opel kifejezése részben alumíniumból készült futóművére, az Interactive Driving System rövidítése.

i-DSI - motorjelölés, az intelligent Dual & Sequential Ignition rövidízése. A Honda használja.

JTD - turbódízel motor, a Fiat csoport márkái használják. Mostanság szokás JTDm-ként is használni, ami a fejlettebb technikájú kiviteleket jelöli.

JTS - közvetlen befecskendezéses benzinmotor, a Jet Thrust Stoichometric rövidítése. Az Alfa Romeo használja, elsősorban újabb modelljeiben.

Keyless Go - a Mercedes-Benz kulcsnélküli indítórendszere. Az autó érzékeli a tulajdonosnál lévő slusszkulcsot, ezután pedig automatikusan nyitja az ajtókat és gombnyomásra a motort.

MPI - befecskendezési rendszer, a Multi Point Injection rövidítése. A Volkswagenkonszern régebbi fejlesztésű benzinmotorjainál találkozhatunk vele.

MSR - motorfék-szabályozás, a Motor Schleppmoment Regelung rövidítése. Visszaváltásnál ügyel arra, hogy az esetleges nagy motorfék miatt ne blokkolhassanak a hajtott kerekek.

MMI - az Audi vezérlőrendszere, a Multimedia Interface rövidítése

Multitronic - az Audi fokozatmentes automataváltója (lásd még: CVT)

OHC - a motorvezérlés egyik fajtája, az Overhead Camshaft rövidítése. A megjelölés az egy vezérműtengelyes, felül szelepelt motorokat takarja.

PASM - aktív felfüggesztési rendszer, a Porsche Active Suspension Management rövidítése. A Porsche egyes modelljeiben találkozhatunk vele.

Pre-Safe rendszer - a Mercedes-Benz biztonsági rendszere, amely érzékeli, hogy mikor van baleseti veszélyhelyzet és az ehhez lehető legideálisabb állapotba helyezi az utasokat.

PD-TDI - a Volkswagen turbódízel-motorja, a Pumpe Düse Turbo Direct Injection rövidítése.

Quattro - az Audi 1981-ben bemutatott Torsen-rendszerű összkerék-hajtása.

RSC - borulásgátló rendszer, a Roll Stability Control rövidítése.

RBS - Féktárcsaszárító rendszer. A vizes, havas úton való haladáskorországúton, amikor hosszú kilométereken keresztül nem kell fékezni egy vékony víz és szennyeződés réteg alakulhat ki a féktárcsákon. Ez a réteg nem teszi lehetővé az azonnali teljes hatású fékezést hiszen a fékbetét először ezen a vízrétegen csúszik. Ez a fékezés idejét egy minimálisan rövid idővel megnyújtja, pedig a kritikus fékezési szituációban minden másodperc fontos. Ez minden autónál tapasztalható jelenség. Az RBS rendszer az első fékeken a fékbetéteket 3km-enként hozzáérteti minimális erővel a féktárcsához és ily módon a szennyeződés réteget eltávolítja. A rendszer csak 70 km/óra sebesség fölött és esőben működik ESP-vel szerelt autókon.

RKA ( TPM ) - Gumiabroncs nyomás figyelő rendszer. Az autó kerekében uralkodó nyomás nagysága nagyon fontos a stabilitás, úttartás,kormányzás, fékezés folyamán és nem utolsó sorban az üzemanyag fogyasztás szempontjából. A rendszer menet közben figyeli az összes kerék fordulatszámát. Ha a gumiabroncs leenged kisebb lesz az átmérője ezért ugyanolyan hosszú út megtételéhez, többet kell forognia mint a többi keréknek. Ezt érzékeli az autó és bekapcsolja a figyelmeztető lámpát.

SBC - elektrohidraulikus fékrendszer, a Sensotronic Brake Control rövidítése.

SDI - közvetlen befecskendezéses szívódízel motor, a Swirl chamber Diesel Injection rövidítése. A Volkswagen-konszern olcsóbb - elsősorban haszon - járműveiben használják.

Selespeed - az Alfa Romeo félautomata sebességváltója

SIPS - az oldalütközés hatásai ellen védő rendszer, a Side Impact Protection System rövidítése.

SMG - félautomata váltó, a Sequentielles Manuelles Getriebe rövidítése. A BMW használja, elsősorban M jelzésű sportmodelljeinél.

SRS - passzív biztonsági rendszer, a Supplemental Restraint System rövidítése.

STC - kipörgésgátló, a Stability Traction Control rövidítése (lásd még: ASC)

TC (használják még: TSC) - kipörgésgátló, a Traktion Control rövidítése.

TDCi - a Ford turbódízele, a Turbo-Diesel mit Common-Rail Injektion rövidítése.

TDI - a Volkswagen-konszern turbódízele, a Turbo Direct Injection rövidítése.

Tiptronic - a Volkswagen és az Audi automata váltója.

TSA - Vontatmány-stabilizáló rendszer. Egy vontatmánnyal terhelt gépjármű könnyen kerülhet olyan szituációba, amelyet egy gyakorlott sofőr sem tud ismét ellenőrzése alá vonni. Ilyen helyzetekben, mint például erős oldalszél, nyomvályú, váratlan irányváltás nagy sebességnél vagy lejtős úttesten előidézheti a vontatmány erős kilengését, ami átadódhat a vontató járműre is. A rendszer a kilengést észlelve megpróbálja először az első majd a hátsó kerekek fékezésével stabilizálni a helyzetet, amíg a kritikus helyzet meg nem szűnik. A beavatkozás alatt világít az összes féklámpa és egy visszajelző a műszerfalon. Ez a rendszer csak a gyári vonóhoroggal felszerelt autókon működik

Twin Spark - olyan benzinmotor, ahol egy hengerben két gyertya található. Az Alfa Romeo használja.

VANOS - változó szelepvezérlés, a Variable Nockenwellen Steuerung rövidítése. 1992- ben mutatták be és a BMW benzinmotorjai használják.

VDC - az Alfa Romeo menetstabilizáló elektronikája (lásd még: ESP).

VGT - változó geometriájú turbófeltöltő, a Variable geometry turbocharger rövidítése. Első ízben egy 2.2 literes motorral szerelt Shelby CSX-VNT modellben használták, jelenleg pedig a Porsche 911 Turbo a leghíresebb ilyen technológiával szerelt autó.

VTEC - változó szelepvezérlési rendszer, a Honda használja.

VVC (használják még: VVT-i) - változó szelepvezérlés

Wankel - bolygódugattyús motor, melyet elsősorban a Mazda és az NSU használt. A Wankel motor előnye, hogy kis lökettérfogatból még feltöltés nélkül is igen komoly teljesítményt képes előállítani, hátránya viszont, hogy mindezt magas üzemanyag-, és olajfogyasztással párosul.

WHIPS - a fej hátracsapódását megakadályozó, illetve mérséklő fejtámla rendszer, amely a Whiplash Protection System rövidítése. A Volvo használja.

2020.09.01.

Vissza